1. Лица, които могат да подават сигнали по ЗЗЛПСПОИН
Възможност да подаде сигнал за нарушение чрез създадения във Върховния касационен съд канал за вътрешно подаване на сигнали има физическо лице (сигнализиращо лице по смисъла на чл.5, ал.2 от ЗЗЛПСПОИН), което подава сигнал за нарушение, станало му известно в качеството му на:
· магистрат, служител или друго лице, което полага наемен труд във Върховния касационен съд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
· магистрат, служител или друго лице, което е полагало наемен труд във Върховния касационен съд, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване;
· лице, което полага труд във Върховния касационен съд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия и/или занаятчийска дейност;
· лице, което работи за физическо или юридическо лице, негови подизпълнители или доставчици на Върховния касационен съд;
· лице, което е кандидат за работа във Върховния касационен съд, участвал в конкурс или друга форма на подбор за постъпване на работа и получил в това качество информация за нарушение;
· всяко друго лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст. По смисъла на §1. т.4 от ЗЗЛПСПОИН, под „работен контекст“ се разбират настоящи или минали работни дейности във Върховния касационен съд, чрез които, независимо от тяхното естество, лицата получават информация за нарушения и в рамките на които тези лица могат да бъдат подложени на репресивни ответни действия, ако подадат такава информация.
На посочените лица се предоставя защита по реда на ЗЗЛПСПОИН. Същата защита се предоставя и на лицата, които подпомагат сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнала; лицата, които са свързани със сигнализиращото лице посредством работа или са роднини на сигнализиращото лице и могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането; юридически лица, в които сигнализиращото лице притежава дялово участие, за които работи, или с които е свързано по друг начин в работен контекст.
2. Предметни области на сигналите за нарушения по ЗЗЛПСПОИН
Сигналите за нарушения по реда на ЗЗЛПСПОИН трябва да се отнасят до една или повече от следните области, свързани с дейността на Върховния касационен съд:
· Обществени поръчки;
· Опазване на околната среда;
· Защита на неприкосновеността на личния живот и личните данни;
· Сигурност на мрежите и информационните системи;
· Нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз;
· Извършено престъпление от общ характер, за което сигнализиращото лице е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения;
· Правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;
· Трудово законодателство.
Списък с актовете на Европейския съюз, които се отнасят до сигналите за нарушения по ЗЗЛПСПОИН, се съдържа в приложение към ЗЗЛПСПОИН. Ако в дейността на Върховния касационен съд са допуснати нарушения на тези актове и подаващото сигнал лице е в кръга на сигнализиращите лица по ЗЗЛПСПОИН, то има право да подава сигнал чрез канала за вътрешно подаване.
3. Ред за подаване на сигнали за нарушения чрез канала за вътрешно подаване на сигнали във Върховния касационен съд
Върховният касационен съд осигурява подаването на сигнали по ЗЗЛПСПОИН писмено, включително чрез електронна поща, или устно.
За подаване на писмен сигнал се използва утвърдения образец на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения съгласно ЗЗЛПСПОИН като се попълва само Част I-V включително, полага се саморъчен подпис, поставя се в запечатан плик и се депозира директно на едно от лицата, отговорни за разглеждане на сигналите във Върховния касационен съд или се изпраща по пощата, или чрез куриерска услуга, на адрес: Върховен касационен съд, 1000 гр.София, бул.„Витоша“ № 2, адресиран „До служителя, разглеждащ сигнали по ЗЗЛПСПОИН“.
За подаване на сигнал чрез електронна поща се използва същия образец на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения, съгласно ЗЗЛПСПОИН, като се попълва само Част I-V включително. Електронно подписаният формуляр с валиден електронен подпис се изпраща на адрес: signal@vks.bg
За подаване на устен сигнал сигнализиращото лице се среща лично със служителя, определен за разглеждане на сигналите, като срещата може да се уговори и предварително по телефон на номер 029219268 или 029219337. Срещата се осъществява в работното време на съда от 8.30 ч. до 17.00 ч. на адрес: гр. София, бул. „Витоша“ № 2. Устният сигнал се документира от служителя, разглеждащ сигналите, чрез попълване на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения съгласно ЗЗЛПСПОИН, който се предлага на подаващия сигнала за подписване при желание от негова страна.
Към сигнала може да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т.ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
Следва да се има предвид, че:
· по анонимни сигнали не се образува производство;
· не се разглеждат регистрирани сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни;
· регистрирани сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и за отговорността, която носи за набедяване по чл.286 от Наказателния кодекс.
4. Регистриране на сигнал, подаден чрез вътрешния канал на ВКС
В срок от 7 дни след получаване на сигнала, служителят, разглеждащ сигналите, потвърждава получаването му и предоставя на сигнализиращото лице информация за регистрирането на сигнала с неговия уникален идентификационен номер (УИН), издаден от КЗЛД и вътрешния регистрационен номер. Всяка следваща информация или комуникация във връзка със сигнала се прилага към този УИН.
Служителят, разглеждащ сигнала, предоставя обратна информация за предприетите действия в срок не по-дълъг от 3 месеца след потвърждаване на получаването на сигнала.
Сигнали с приоритет за разглеждане са сигналите, заради които би се породил или е налице риск за живота, здравето, достойнството и свободата на сигнализиращото лице и негови близки; вида на нарушението (данни за престъпление или административно нарушение); засяга имиджа на Върховния касационен съд и/или на съдебната власт; висок обществен интерес; засяга голям кръг лица.
5. Разглеждане на сигнала
При образувана проверка служителят, разглеждащ сигнала, има право да изисква от Вас и трети лица допълнителни сведения, да изслушва засегнатото лице, което от своя страна има право на възражение и на представяне на доказателства в защита на твърденията си. Когато прецени, че изнесените в сигнала факти се потвърждават от събраните доказателства служителят, разглеждащ сигнала, предприема действия за преустановяване или предотвратяване на нарушението. При необходимост от предприемане на действия със съдействието на държавен орган, сигналът може да бъде препратен на КЗЛД, за което се уведомява предварително сигнализиращия.
Сигналът се препраща на КЗЛД когато с него се съобщава за нарушения, извършени от лица, заемащи висши публични длъжности по чл. 6 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, както и когато сигналът се отнася до дейността на друг задължен субект, различен от Върховния касационен съд, без другият субект конкретно да е упоменат в сигнала. Сигналът се препраща и когато е необходимо предприемане на действия от страна на Комисията. Сигнала се препраща в цялост без заличаване на данни в него.
6. Прекратяване на проверката
Не се образува проверка и не се разглеждат сигнали, които: са нередовни от външна страна и нередовностите не са отстранени в указания срок; съдържат неверни или заблуждаващи твърдения за факти и твърденията не са поправени в указания срок; съдържат твърдения за нарушения извън посочените в т. 2 области; са подадени анонимно, освен ако лицето, което ги разглежда не прецени да образува проверка по реда на друг закон; се отнасят за нарушения на правилата за възлагане на обществени поръчки в областта на отбраната и националната сигурност, когато те попадат в обхвата на чл. 346 от Договора за функционирането на Европейския съюз (производство или търговията с оръжие, муниции и военни материали); се отнасят за нарушения на защитата на класифицирана информация по смисъла на чл. 1, ал. 3 от Закона за защита на класифицираната информация; са станали известни на лица, упражняващи правна професия и за които съществува задължение по закон за опазване на професионална тайна; се отнасят за нарушения на поверителността на здравната информация по смисъла на чл. 27 от Закона за здравето; се отнасят за нарушения на тайната на съдебното съвещание; се отнасят за нарушения на правилата на наказателното производство; не са подадени от лицето, посочено като автор на стигнала; се отнасят за маловажен случай, който не налага предприемането на допълнителни последващи действия; повтарят друг сигнал, по който вече е приключила проверка, когато новият сигнал не съдържа нова информация от съществено значение за нарушение, освен ако нови правни или фактически обстоятелства не дават основание за предприемането на последващи действия; съдържат данни за извършено престъпление, като в този случай сигналът и материалите към него се изпращат незабавно на прокуратурата; не дават основание да се приемат за правдоподобни; касаят (жалба или сигнал) за нередност или неудовлетвореност на клиенти/потребители на съответните професионални или административни услуги на Върховния касационен съд; представляват искане, независимо от това как е озаглавено, чрез което се търси единствено защита на лични права, които по дефиниция са скрепени с наличието на личен и пряк правен интерес, без да има индикация за засегнат обществен такъв; касаят междуличностни отношения, без значение от наличието или липсата на трудов контекст; са подадени от лице без някое от качествата, посочени по-горе (служител, лице, научило за нарушението в работен контекст, др.); не са станали известни на лицето в работен контекст; не засягат действия или бездействия, които са незаконосъобразни и са свързани с българското законодателство или актовете на Европейския съюз в областите, посочени по-горе; не противоречат на предмета или целта на правилата в актовете на Европейския съюз и областите, посочени по-горе.
Проверката се прекратява с решение на служителят, разглеждащ сигнала, във Върховния касационен съд или с окончателния доклад, които се предоставят на подателя на сигнала, както и на засегнатото лице, пред което се запазва самоличността на подалия сигнала. Решението за прекратяване не подлежи на обжалване.
7. Обработване на личните данни във връзка с подадени сигнали за нарушения по ЗЗЛПСПОИН (специално уведомление за поверителност)
Администратор на личните данни:
Върховен касационен съд, адрес гр.София, бул.,Витоша“ 2, БУЛСТАТ 121268006.
Цели на обработване на личните данни в сигналите за нарушения
Личните данни се обработват за целите на осигуряването на защитата на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актовете на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите им задължения или в друг работен контекст по смисъла на ЗЗЛПСПОИН, както и за изпълнение на съответните законови задължения.
Правно основание за обработване на личните данни
Личните данни се обработват на основание чл. 6, § 1, б.„в" от Регламент (ЕС) 2016/679 (Общ регламент относно защитата на данните) във връзка със задълженията, които произтичат от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.
Получатели на личните данни
Достъп до личните данни, съдържащи се в сигналите за нарушения, имат служителите, отговарящи за разглеждането на сигналите във Върховния касационен съд. Разкриването на самоличността на лицата и на информацията, свързана с подадените сигнали за нарушения, се допуска само при условията на чл. 31 ЗЗЛПСПОИН, а именно:
· при изрично писмено съгласие на сигнализиращото лице. Изричното писмено съгласие се подава писмено или в електронна форма пред служителя, отговорен за разглеждането на сигнала; или
· когато това е необходимо и пропорционално задължение, наложено от българското законодателство или от правото на Европейския съюз в контекста на разследвания от национални органи или на съдебни производства, включително с оглед на гарантиране правото на защита на засегнатото лице. В тези случаи сигнализиращото лице се уведомява за необходимостта от разкриването с писмено уведомление от служителя, отговорен за разглеждане на сигнала, което се мотивира. Сигнализиращото лице не се уведомява, когато с това се застрашава разследването или съдебното производство.
Личните данни не се предават в трета държава или международна организация.
Ако възникне правно задължение за предаване на данните, Върховният касационен съд ще информира сигнализиращите лица преди предаването и ще представи приложимите за конкретния случай мерки, които гарантират адекватността на защитата на личните данни.
Срок за съхранение на личните данни
Личните данни се съхраняват в срок, който се определя при отчитане на следните критерии: 1. времето за извършване на проверката по сигнала, 2. времето, необходимо за по-нататъшни разследвания и 3. времето за съхранение на сигнала съгласно чл.18. ал 2, т. 9 от ЗЗЛПСПОИН и чл. 8 от Наредба № 1 от 27.07.2023 г. за воденето на регистъра на сигналите по чл. 18 от ЗЗЛПСПОИН и за препращане на вътрешни сигнали към Комисията за защита на личните данни – 5 години след приключване на разглеждането на сигнала, освен при наличието на образувано наказателно, гражданско, трудово правно и/или административно производство във връзка с подадения сигнал.
Значение на предоставените лични данни
Предоставянето на лични данни за целите на подаване на сигнали за нарушение е задължително изискване, а непредоставянето на данните и подаването на анонимни сигнали е пречка да се образува производство по сигнала, в съответствие с чл. 9. т. 1 ЗЗЛПСПОИН.
Права на субектите на данни
При обработване на личните им данни субектите разполагат с правата по Регламент (ЕС) 2016/679, които може да упражнят по реда, посочен в Политиката за защита на личните данни във Върховния касационен съд, публикувана на сайта на съда.
В допълнение към посочените в Регламент (ЕС) 2016/679 права, субектите имат и следните права по ЗЗЛПСПОИН:
· да преценят дали желаят да подпишат документирания устен сигнал (чл.15, ал.3 от ЗЗЛПСПОИН);
· да бъдат информирани за получаването на сигнала в срок от 7 дни след получаването (чл.16, т.1 от ЗЗЛПСПОИН);
· да получат информация за процедурите за външно подаване на сигнали към Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), в качеството й на национален орган за външно подаване на сигнали, а когато е уместно - към институциите, органите, службите и агенциите на Европейския съюз (чл.16, т.5 от ЗЗЛПСПОИН);
· да бъдат информирани за препращането на сигнала им до КЗЛД при необходимост от предприемане на действия от нейна страна (чл.16, т.11, б.„г“ от ЗЗЛПСПОИН);
· да им бъдат съобщени предприетите действия, окончателните резултати от проверката по сигнала, заедно с мотивите (чл.16, т.4, във връзка с чл.17, ал.1, т.4 от ЗЗЛПСПОИН).
8. Подаване на сигнал чрез външен канал
Сигнал за нередности може да бъде подаден писмено или устно и чрез външен канал за подаване на сигнали.
Сигналът се подава в Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) към дирекция „Канал за външно подаване на сигнали“ както и до всеки друг държавен или европейски орган, ако подаващият сигнала има притеснения, че сигналът би могъл да създаде за него и неговите близки риск в работен или личностен контекст, включително риск от ответни, дискриминиращи действия, както и ако сигналът е подаден срещу работодателя или е скептичен спрямо подаването на сигнал чрез вътрешния канал.
КЗЛД проверява редовността и основателността на сигнала по реда и условията на раздел II от ЗЗЛПСПОИН. Най-късно в срок до 3 месеца от потвърждението за подаден сигнал КЗЛД предоставя на сигнализиращото лице обратна информация. Този срок може да бъде удължен до 6 месеца при надлежно обосновани случаи, изискващи задълбочено разследване.
Сигналите до КЗЛД се изпращат:
· писмено: по поща на адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2, или по имейл whistleblowing@cpdp.bg
· устно: на място в КЗЛД на адрес: София, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2.
9. Публично оповестяване на информация за нарушение
Информация за нарушения при висок обществен интерес от предотвратяване на нарушения може да бъде оповестена и публично, като в този случай оповестяващия ще се ползва от защитата по закона, след като КЗЛД писмено уведоми Върховния касационен съд или лицето, срещу което е насочена публично оповестената информация, че на подателя на сигнала е предоставена защита по закона.
ОБРАЗЕЦ ОТ ФОРМУЛЯРА НА КЗЛД ЗА ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ Е НАЛИЧЕН ТУК